Pedagogiskt material
Här kan du ta del av sångcoachernas tips från konferensen 19/10 2022. Just nu från Anna och Pernilla, övriga tips kommer inom kort.
Anna Lovdal tipsar
Lek med rösten och utgå till exempel från olika djurläten och eller andra figurer och använd gosedjur eller dockor. Det går också bra att tillverka egna djur och figurer tillsammans med barnen. Det behöver inte låta ”fint”. Det är bättre om det blir roligt och spontant.
Katten
Katten ligger och sover (barnen kan ligga ner och vila och pedagogen kan t.ex. berätta en saga om en katt).
Hur kallar man på katten? Kss kss ksss. Variera långa och korta s-ljud och visa med handen eller en gosedjurskatt eller liknande.
Äldre barn kan prova att styra korta och långa ljud.
Katten vaknar och sträcker på sig – alla sträcker på sig på olika sätt och sätter sig upp.
Hur låter katten? (Alla jamar som en katt.) Hur låter en stor katt, en liten katt, en trött katt, en arg katt etc?
Kan ni en sång om en katt? (Barnen kan börja sjunga och bestämmer då en tonart som passar dem.)
Sjung Lille katt eller annan sång om en katt genom att jama istället för att sjunga med orden.
Hunden
Hur låter en hund? Hur låter en liten hund, en stor hund, en rädd hund (gnäll)?
Hur gör hunden när den är varm (flåsa med tungan utanför munnen)? Hur gör den när den är nyfiken och nosar på något?
Lägg handen på magen och känn hur magen går ut och in när ni flåsar och nosar.
Sång: Har du sett min lilla hund?
https://youtu.be/eSM9ZHlcN2I (Innehåller även katt, get och gris.)
Ormen
Hur låter ormen? Alla låter som en orm med långa och korta s-ljud, styr med handen eller en leksaksorm. Äldre barn kan prova att styra.
Hur låter det när ormen skrattar?
Kan ormen sjunga Blinka lilla stjärna? (”Sjung” Blinka lilla på s-ljud.)
Biet
Hur låter biet? (Alla låter som ett bi på långa och korta z-ljud.)
Hur låter det när biet flyger uppåt och neråt? (Alla följer med på z-ljud uppåt och neråt i tonhöjd.)
Hur låter det biet flyger runt i små och stora cirklar?
Det går lätt att tillverka egna bin av t.ex. toarullar.
Äldre barn kan turas om att leda med sitt bi och alla andra följer med z-ljud när barnet som leder flyger uppåt och neråt eller runt med sitt bi.
Sång: Jag känner ett litet bi (Innehåller även andra djur.)
https://www.youtube.com/watch?v=itJJJL132YI
(Jag har bytt ut texten till:)
Jag känner ett litet bi, jag känner ett litet bi
Det säger bzzz
och när det ser på mig så blir jag glad
och sjunger bzz bzz bzz bzz bzzz
När det ser på mig så blir jag glad
och sjunger bzzz
Barnen kan sen komma med förslag på andra känslor att sjunga med och om.
Fåglar
Vilka fåglar kan ni låta som? T.ex. hur låter ugglan? Hur låter kråkan?
Sång: Fem fina fåglar eller Vi leker träd
Kropp och röst
Jag berättade också om en övning som jag helt enkelt kallar Kropp och Röst.
Den går till på följande sätt:
Gå ihop två och två. Den ena är Kropp och den andra är Röst.
Den ena börjar att leda och den andra följer. Byt sen.
Antingen leder Kropp genom att börja göra en upprepande rörelse och Röst tolkar den med att göra ett ljud som hen tycker passar till.
Kropp byter sen rörelse och Röst hittar ett nytt ljud som passar till den nya rörelsen.
Tänk på att inte byta för snabbt utan håll kvar i några sekunder och utforska t.ex dynamik (starkt-svagt) och tempo (snabbt-långsamt).
När Röst leder gör hen ett upprepande ljud och Kropp tolkar ljudet i en rörelse. Röst byter ljud och Kropp hänger på med en ny rörelse.
Pernilla Bjurström tipsar
Sången jag använde mig av heter Kastanjen och kommer ur ”Låtar året runt höst, vinter”; Lutfiskens förlag. (Boken och dess kompis ”Låtar året runt vår, sommar” har många bra sånger, men man får vara lite uppmärksam på tonarterna som ibland är för låga för de minsta barnen.) Förutom att aktivera rösten, så jobbade vi mycket med delaktighet och grupptrygghet.
Först gjorde vi texten som en ramsa med rörelser till:
En taggig boll (Knäppta händer där fingrarna sticker ut)
med ett frö ini (Slutna knäppta händer)
som ramlade ner på marken. (De knäppta händerna nuddar golvet)
Så växte det upp ett pampigt träd (Res dig långsamt)
med krona och grenar i parken. (Armarna sträcks upp och sedan utåt sidorna)
Stora och flikiga (Spreta med fingrarna) blad (skaka på händerna)
Vita ljus som står på parad (Handflatorna möts som på en Lucia)
En taggig boll (Knäppta händer där fingrarna sticker ut)
med ett frö ini (Slutna knäppta händer)
som ramlade ner på marken. (De knäppta händerna nuddar golvet)
Sedan gjorde vi samma sak med melodin till. Härmning frasvis.
Utdelning av kastanjer till sången 1 å 2 å 3 å 4. (Övade först att klappa på siffran 1.) Detta behöver övas många gånger för att det ska fungera, och kanske har man vissa barn som inte kommer att klara att göra detta i puls, men det behöver inte märkas så mycket. Det viktiga är att träna och att alla får en kastanj i slutet utan att det går en massa tid där barnen väntar på varandra utan att vara sysselsatta.
Hur känns/är din kastanj? Alla får säga (men måste inte), och man får naturligtvis säga samma sak som någon annan.
”Upp och stå ut och gå” – kan var en signal för barnen att ställa sig och göra sig redo för rörelse.
Rör dig samtidigt med trumman (eller inspelad musik eller annat instrument som du behörskar). Stanna när det blir tyst. Här kan man leka med tempo, styrka, och de olik ljud som instrumentet kan göra. Vi balanserade kastanjen på olika kroppsdelar och försökte gå samtidigt. Lätta kroppsdelar som armvecket eller handflatan kan få högre tempo i fötterna, mendan ryggen eller foten kanske behöver ett mer hasande ljud. Denna övning kan man naturligtvis göra med en massa andra redskap (sjalar, fjädrar, pinnar, äggmaraccas etc.) och är perfekt för att öva namn på kroppsdelar.
Två och två med närmsta kompis (vi tränar att samarbeta med vem som helst i gruppen). Kastanjerna måste nudda varandra hela tiden. En för (leder rörelsen) och en följer, och vi byter så att alla får prova båda. Börja utan att fötterna flyttar sig, och avancera till att ta med även förflyttning i fötterna. Använd hela rummet och alla dimensioner; framåt , bakåt, uppåt, nedåt och åt sidorna. Musiken som jag spelade var Enya – A day without rain, men prova gärna med olika musik i olika tempo!
”På din plats i en ring” – är signalen för att alla ska hitta tillbaka till sin plats i ringen och när den är slut (upprepas två gånger) ska man ha hittat rätt. Jag brukar jobba med bestämda platser för min egen skull, för att jag snabbare ska kunna lära mig namnen (jag träffar mina grupper en gång i veckan), men också för att få ett större lugn i barngruppen.
Var och en lägger in sin kastanj i tur och ordning i mitten på ringen utan att prata och utan att flytta någon annans kastanj ska det till slut bli ett hjärta. Blev det ett hjärta? Vad blev det?
Till slut visade jag också hur jag har använt just den här sångtexten som massagesaga:
En taggig boll (Fingertoppar mot rygg)
med ett frö ini (Knutna händer mot rygg)
som ramlade ner på marken. (Dra längs ryggraden från nacken ner till svanken)
Så växte det upp ett pampigt träd (Dra på andra hållet längs ryggraden)
med krona och grenar i parken. (Händerna upp på huvudet och klappa sedan längs armarna)
Stora och flikiga blad (spretiga handflator pressar över hela ryggen)
Vita ljus som står på parad (Handflatorna möts som på en Lucia och sidan av handen pressar lätt in mot ryggraden)
På slutet kom en fråga kring barn som håller för öronen eller inte vill vara med, och jag har i efterhand tänkt att om jag hade haft ett sådant barn i en barngrupp där jag träffa barnen vaje dag i olika sammanhang så skulle jag testa att väva in t ex rytmhärmning, lek med ljud, ramsor och kanske en sång om man har något tillfälle där man är mer ensam med det barnet eller är i en situation som är frikopplad från en sångstund, t ex lek i sandlådan eller städa undan klossar eller vad det nu kan vara, bara för att se om det är något som passar det barnet bättre och kan ge en väg in.
När körerna sjöng tipsade jag också om materialet Låtlådan – musikskolan.se där sångerna är i bra barntonarter och det finns inspelningar på Spotify med och utan sång till.